• Visa bildtext

    ”The Room of Life and Death” Målningen skildrar en blekhyad liten flicka som noggrant betraktar en räv som hoppar framför hennes ögon. Med öppen käft och utspärrade klor försöker den fånga en knubbig fasan på flykt från faran. Den intarsiapanel som syns i bakgrunden förändrar omedelbart vår uppfattning av verket. Trots sin livfullhet är jaktscenen en chimär– de perfekt uppstoppade djuren erbjuder bara en illusion av liv. Därför blir motivet en bildmässig skildring av verkligheten enligt den Platonska definitionen ”mimesis” – där vi erbjuds en imitation av naturens skeende, förkroppsligad i en skickligt utförd taxidermi… En bild i bilden.

  • Visa bildtext

    Med ett mått av naturalistisk objektivitet visar konstnären ett intresse för klassiskt vanitas- och stillebenmåleri, dock i ljuset av sin egen besatthet. Djur skallarna, skeletten och de anatomiska modellerna är återkommande motiv, som han placerar i minimalistiska kompositioner. Där tycks de vara utvalda främst för sina vetenskapliga och plastiska egenskaper, snarare än deras klassiska inneboende symbolik kring vår ovillkorliga förgänglighet”.

Konst

Utställning

27 juni - 04 augusti 2015

Markus Åkesson

Det är med glädje vi för andra gången presenterar en separatutställning med Markus Åkesson i konsthallen på VIDA. I ett drivet figurativt måleri gestaltas en poetisk motivvärld. Med separatutställningar i flera europeiska huvudstäder och USA har han väckt internationell uppmärksamhet. Även Japan har fått upp ögonen för Markus Åkesson. Bland annat valde en designer att skapa textilier med utgångspunkt från hans målningar. I Paris har konstpubliken fångats av vad de uppfattar som ett distinkt skandinaviskt uttryck – vemod och skönhet med ett underliggande mörker.

Så här skriver Fanny Giniès, fransk konstkritiker: 

”Under de senaste fyra åren har den svenske målaren Markus Åkesson producerat en samling gåtfulla verk, där historier som trotsar all logik spelas upp under tystnad. 
Atmosfären i de figurativa målningarna är tät och poetisk, och karaktärerna tycks befinna sig i dissonanta scenarier där tiden är frusen. 
Likgiltiga inför en stormig omvärld blottlägger de sin meditativa ensamhet – och endast de själva tycks vara kapabla att greppa det metafysiska drama som pågår i och omkring dem. 
Konstnären verkar ha en förkärlek till skymningen, speciellt de korta ögonblick då ögat får kämpa för att urskilja former. Det är den tidpunkt då det vi uppfattar som verkligt inte längre är en självklarhet – kanske är det rent av inbillning? Det är i detta något odefinierade gap i tiden om han föredrar att utveckla sitt metodiska spel genom att rubba betraktarens perception. En liten bit i taget flyttar han oss bort från en skenbar verklighet och tar betraktaren till en värld av hallucination och upplösning. Så utforskar konstnären områden som parasomni, det illusionella och nedstigandet till en annan värld. 
Gränsland i alla former har en central plats i konstnärens målningar. Han behandlar upplevelser i klardrömmarnas land, barn på tröskeln till vuxenlivet, han skildrar de som söker insikt i kunskap och visar upp kadaver ögonblicket efter att de har passerat livets tröskel. Under Markus Åkessons flödande och inspirerade penseldrag finns en annan värld – mentala landskap som flyter vid drömmarnas gräns, så väl som på gränsen till döden och det osynliga.