Utställning
13 juni 2025 - 23 augusti 2025Triennalen 2025 - Det stora oväsendet
Triennalen är en återkommande konsthappening i Västernorrlands län. Vart tredje år skapas en utställning som visas i konsthallar och kulturhus runt om i länet. Det går att se länet som en enda stor konsthall, och varje institution är ett eget rum i denna konsthall. Triennalen pågår mellan fredag 13 juni till lördag 21 september 2025. Förutom Örnsköldsviks museum & konsthall deltar Apotekshuset Sollefteå, Brynge kulturområde, Herrgårdsparken Köpmanholmen, Härnösands konsthall, Kramfors konsthall, Sundsvalls museum, Timrå bibliotek, Västernorrlands museum och Ånge bibliotek.
Det stora oväsendet
Triennalen 2025 tar avstamp i de värsta häxprocesserna i Sveriges historia. År 1675 dömdes och brändes fler än sjuttio oskyldiga personer på bål på Häxberget utanför Kramfors i Västernorrland, nästan uteslutande kvinnor.
Utställningens undertitel Det stora oväsendet lyfter fram en lokal och historisk dimension av häxprocesserna. Men samma maktstrukturer som utgjorde grogrund för det fruktansvärda som skedde här kan vi finna världen över och i alla tider. Än i dag kan vi se att polarisering, konspirationsteorier och auktoritära system göder förtryck i samhället – inte minst av kvinnor och olika minoritetsgrupper.
De 32 inbjudna konstnärerna har lokal, nationell och internationell förankring och arbetar med temat på olika sätt. Många av verken är helt nya eller existerande verk som anpassats efter de specifika platserna. Konstverken berör ämnen som exkludering, våld, konspirationsteorier och naturförstöring, men även gudinnemyter, skapelseberättelser och drömmar om en framtid där vi lever i samklang med naturen och varandra.
Triennalen 2025 undersöker tre huvudsakliga teman:
Magi: Hur kan magi och mystik vara verktyg för att förstå och kontrollera det oförklarliga? Besökaren får möta konst som leker med det ockulta, men också utforska det kulturella sambandet mellan magi och marginalisering. Andra återkommande och närliggande teman är religion, västerländsk vetenskap och folktro.
Makt: Hur används makt för att kontrollera och tysta människor? I flera av Triennalens delutställningar ges plats åt konstverk som belyser hur patriarkatet, kapitalismen och nationalstaten utövar makt mot enskilda individer, grupper, kulturer och, inte minst, naturen.
Motstånd: Här visas sätt som individer och samhällen har gjort uppror mot förtryckande strukturer, både då och nu. Konstverk som uttrycker överlevnadsstrategier, aktivism och självbestämmande spelar en central roll i Triennalen 2025.
Medverkande vid Örnsköldsviks museum & konsthall
Konstnärliga ledare: Karolina Aastrup och Helena Byström.
Deltagande konstnärer:
Anna Norvell
Teckning på papper och vägg.
“Som en tankelek föreställer jag mig en framtid i vilken vi har genomgått den stora omställningen till ett hållbart och rättvist samhälle. En framtid där vi lever i större samklang med naturen än vi gör idag. De värden vår nuvarande kultur har kodat som kvinnliga ges företräde och anammas av både kvinnor och män.”
Ida Idaida
Installation, trä, vatten, textil, metall.
Ida Idaidas praktik omfattar monumentala skulpturer, maskiner och teckning, och utgår från rörelser av smärta, trauma och skräck mellan kroppar. Skulpturerna är resultatet av intensiv fysisk aktivering och påminner lika mycket om maskiner från den industriella eran som medeltida tortyrredskap.
Linnéa Falck
Ljud, text och textil
”Vår kropp är vår närmsta natur och genom den är vi en del av den större naturen. Trauma vandrar i generationer och påverkar platser som påverkar oss. Men även läkning vandrar genom kroppar och sprids rhizomatiskt. I verket övergår gradvis den strama namnlistan i en väv där egennamn, ortsnamn, växtnamn och platsnamn vävs samman till sammansatta ord och poetiska meningar. I textmaterialet använder jag mig av ortsnamnen som kvinnorna kom ifrån, namn på medicinalväxter som dom hade kunskap om, namn på träd och blommor längs stigarna upp till avrättningsplatsen osv. Jag planerar även att göra fältinspelningar från platserna. Ljudverket kommer således att bestå av textmaterialet, inläst på dialekt, och fältinspelningar som tillsammans bildar en ljudväv och ett abstrakt berättande om samexistens.”
Trinidad Carrillo
Ljud och video
Carrillo är aktuell med boken Oneiromance. I utställningen visar hon det nya verket Witness – ett videoverk som tar avstamp i en av trådarna där boken slutar och knyter an till den omedelbara samtiden.
“The word martyr derives from the Greek martyria, which indeed means witness. That is, a martyr is a witness, one who bears witness to the point of shedding their blood.”
Mer om Triennalen
Läs mer om Triennalen: triennalen.se