2017 oktober 25

Svenskt Kulturarvs årliga pris – Kulturarvspriset har tilldelats Hallwylska museet.

Priset, som består av äran och 10 000 kr, tilldelas pristagaren med motiveringen:

”Förvandlingen från ett anonymt kuriosakabinett till ett av Stockholms häftigaste museer har krävt mod och målmedvetenhet. En mängd nya upplevelser erbjuds nu besökarna, som ökat kraftigt i antal och ger toppbetyg i besöksundersökningar. Med kulturhistoria som bas har museet blivit en självklar plats för konst, konsthantverk, mat och kulturupplevelser - Hallwylska museet!”

Priset delades ut i samband med den årliga konferensen Kulturarvsdagarna där även Hallwylska museets intendent Emelie Höglund medverkade med en presentation av en av museets nyskapande dramavisningar.
”Kroppens alla hemligaste” är en vandring genom museets rum där man använt sig av samtida litteratur för att skildra livet i Hallwylska palatset i början av förra seklet.
Juryn har bestått av Direktör Meg Tivéus, Jan Larsén, Strömma Turism & Sjöfart AB, Projektledare Åse Berglund, Överintendenterna Magnus Hagberg och Berndt Arell samt Lena Sjölin, Svenskt Kulturarv.

För mer information kontakta:
Lena Sjölin, 070-630 98 00, lena@svensktkulturarv.se.
Heli Haapasalo, Museichef Hallwylska, 08-402 30 23, heli.haapasalo@lsh.se (även pressbilder).