Utställning

20 september 2025 - 11 januari 2026

Göra fattbart och förnimbart - Sophie Tottie och Johan Widén

Under sent 1980-tal och tidigt 1990-tal gjorde konstnärerna Sophie Tottie och Johan Widén ett antal resor till USA, Italien, Egypten och dåvarande Sovjetunionen. I bland annat utställningen Moika 22/Granowskaya 5, i Leningrad och Moskva, möttes deras verk i olika konstellationer. Detta sammanföll med att Sovjetunionen upplöstes och Leningrad blev Sankt Petersburg under de omvälvande åren 1991–92.

Sophie Tottie och Johan Widén delar och diskuterar olika grundläggande frågor i sina konstnärliga arbeten. De tar avstamp i ämnen med existentiella, politiska och historiska referenspunkter som dessutom ofta är plats- och situationsspecifika.

Nu, för första gången sedan 1992, möts åter deras konst och olika arbetssätt. Med Västerås konstmuseums utställningsrum, ASEA:s gamla Mimerverkstad, som arkitektoniskt stöd för urvalet och i dialog med kuratorn Martina MacQueen konsthistorikern och skribenten Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, presenterar Tottie och Widén Göra fattbart och förnimbart.

Utgångspunkten för utställningen är en genomgång av olika pågående och tidigare verk – jämte en förutsättningslös och sökande diskussion om hur dessa arbeten kan ställas i dialog med varandra. Titeln har sitt ursprung i Stefan Jonssons bok Den otyglade skönheten – fem saker konsten vet om demokratin, från 2022 samt Jonssons DN-artikel Den politiska skönheten uppstår när någon trotsar systemet och gör rätt, 2022.

Tottie och Widén har även tagit sig an Konstmuseets samling och gjort ett urval av konstverk och konstnärskap som på ett eller annat sätt haft betydelse för deras egna arbeten och konstnärliga utveckling. Denna del visas i Samlingens Fokus på-rum 20.09.25 – 10.11.25.